Product

Φιλοκτήτης

Product

Φιλοκτήτης

Φιλοκτήτης

Κωδικός:
132831
Manufacturer: 
Description: 

Ο "Φιλοκτήτης" του Χάινερ Μύλλερ (1929-1995) πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας "Sinn und Form" το 1965. Από γλωσσική άποψη πρόκειται για έναν μονόλιθο, για ένα από τα πιο πυκνά κείμενα του Μύλλερ και από τα πιο εντυπωσιακά λόγω του καθαρού ποιητικού-νοητικού του βάθους. Ο Μύλλερ το δούλευε από τα τέλη του '50.

9,14 €

Διαθεσιμότητα: 
Out of stock

Ειδοποιήστε με όταν το προϊόν είναι ξανά διαθέσιμο.

Ο "Φιλοκτήτης" του Χάινερ Μύλλερ (1929-1995) πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας "Sinn und Form" το 1965. Από γλωσσική άποψη πρόκειται για έναν μονόλιθο, για ένα από τα πιο πυκνά κείμενα του Μύλλερ και από τα πιο εντυπωσιακά λόγω του καθαρού ποιητικού-νοητικού του βάθους. Ο Μύλλερ το δούλευε από τα τέλη του '50. Αποτελεί μια πρωτότυπη διασκευή της τραγωδίας του Σοφοκλή, η οποία στα χέρια του Μύλλερ γίνεται έργο διδακτικό, παραβολή για τα παράδοξα της πολιτικής, του κομμουνισμού και του σταλινισμού, του ιδεαλισμού και του πραγματιστικού ρεαλισμού. Ο πολιτικός πραγματισμός σφετερίζεται ακόμη και τους νεκρούς, αξιοποιεί το ανθρώπινο σώμα ακόμη και ως πτώμα. Με αυτό το θέμα είχε εμμονή ο Μύλλερ. Την εκδοχή του Φιλοκτήτη από τον Μύλλερ μπορούμε να την ερμηνεύσουμε ως παραβολή για πολλές διαφορετικές περιπτώσεις: ο εγκαταλελειμμένος Φιλοκτήτης, που έπειτα από χρόνια θέλουν να τον κάνουν με τεχνάσματα να επιστρέψει στη μάχη, εύκολα αναγνωρίζεται ως παραβολή για τους περιθωριοποιημένους και εξόριστους κομμουνιστές στη Σοβιετική Ένωση του Στάλιν, τους οποίους το κόμμα συχνά προσπαθούσε να τους αποκαταστήσει με μεγάλη καθυστέρηση, και οι οποίοι, πικραμένοι από τη μοίρα τους, δεν μπορούσαν να επανενταχθούν. Σήμερα, το κείμενο του Μύλλερ το διαβάζουμε διαφορετικά, μάλλον στο φως της βιοπολιτικής (Φουκώ), παρά στο φως του διαλογισμού πάνω στον σταλινισμό: Στο φως αυτό η τραγωδία του Φιλοκτήτη αποκτά νέες διαστάσεις, οι οποίες όμως δεν κάνουν το κείμενο πιο εύκολο, αλλά πιο πυκνό, πιο περίπλοκο. Το θέατρο, οι ηθοποιοί (όπως και οι αναγνώστες) χρειάζεται να αντισταθούν -έτσι όπως εννοεί την αντίσταση ο Μύλλερ- στη δίνη κάθε βιαστικής ερμηνείας· χρειάζεται να ακούσουν το ξένο, το αναπάντεχο στοιχείο και τον ήχο αυτής της γλώσσας, να αποκρυπτογραφήσουν το ίχνος ενός άλλου κόσμου που κρύβεται μέσα της. (H.-T. Lehmann) Η ιστορία του Χάινερ Μύλλερ είναι μια Ιστορία. Η περίπτωση είναι σπάνια στο τέλος του 20ού αιώνα. Η διαπλοκή του Μύλλερ και της Ιστορίας βρίσκεται στην καρδιά της ύπαρξης, της γραφής, του θεάτρου. Στο αιώνιο ζήτημα της σχέσης μεταξύ θεάτρου και πολιτικής, πολλοί δεν έχουν παρά απαντήσεις που αναφέρονται στις σχέσεις ανάμεσα στους καλλιτέχνες και στον κόσμο της πολιτικής, των Μέσων, της οικονομίας. Ο Μύλλερ είναι αλλού. Μέσα στο ρήγμα που άνοιξε το ξερίζωμα του τείχους του Βερολίνου. Άσκησε πίεση σ' αυτό το ρήγμα πολύ πριν πέσει το τείχος. Με το γκρέμισμα του Τείχους δεν αφέθηκε, όπως πολλοί άλλοι, να πέσει μέσα στη μαύρη τρύπα των ανεσκαμμένων θεμελίων. Το ρήγμα έχει καταστεί βαθιά πληγή στην κλίμακα του ανθρώπου. Έτσι πρέπει να διαβαστεί στον Μύλλερ η αδιάκοπη εργασία πάνω στο μύθο. Επικαλούμενος το μύθο ο Μύλλερ, δεν είναι απών. Δεν επιστρέφει στο παρελθόν για να αποφύγει την τωρινή εικόνα του κόσμου. Απεναντίας, στρίβει το μύθο μέσα στην πληγή για να κάνει τα ερωτήματά μας να ματώσουν? τον επισείει μπροστά στα μάτια μας, μάτια πολιτών τυφλών απέναντι στο παρόν που μας παγώνει. Να ανακρίνουμε τους πολιτικούς και φιλοσοφικούς όρους της ύπαρξης του θεάτρου, εκεί ακριβώς όπου δεν είναι δυνατόν να διαχωριστούν η ιδιαιτερότητα του όντος, το έργο, η γραφή, το θέαμα, η σκέψη και η Ιστορία. (Michel Simonot) Ως αποστολή του θεάτρου ο Μύλλερ ορίζει την οργάνωση της "αντίστασης του σώματος απέναντι στο κείμενο". Η λέξη-κλειδί είναι η "αντίσταση". Το κείμενο δεν πρέπει να καταλαμβάνει εξ' ολοκλήρου το σώμα· το σωματικό στοιχείο, αντίθετα, πρέπει μάλλον να διατηρεί μια απόσταση από τη γλώσσα. Πολύ περισσότερο οφείλει να διατηρεί ορατή μια αναχρονιστική ρωγμή. Εάν οι άνθρωποι εκφωνούσαν το κείμενο μόνο σύμφωνα με το νόημά του και μετέφεραν το νόημα αυτό στο σώμα, τότε κατά τη διαδικασία θα χανόταν η ουτοπική στιγμή του κειμένου - αυτή την πεποίθηση είχε ο Μύλλερ. Το ουτοπικό βρίσκεται στην τέχνη της φόρμας, στον ρυθμό, στον έμμετρο λόγο , "όπως το έγκλειστο έντομο μέσα στο κεχριμπάρι". (H.-T. Lehmann)
Publications Date: 
2008
Book ISBN: 
960-325-754-0
Book pages: 
88
Book Dimensions: 
17χ12
Publication Place: 
Αθήνα
Cover: 
Μαλακό εξώφυλλο

Ο Χάινερ Μύλλερ γεννήθηκε το 1929 στο Έπενντορφ της Σαξονίας. Το 1945 στρατολογήθηκε υποχρεωτικά, πήρε μέρος στον πόλεμο και έμεινε για λίγο καιρό αιχμάλωτος σε ένα αμερικανικό στρατόπεδο. Το 1951 δημοσίευσε τα πρώτα του ποιήματα και άρθρα. Το 1954 έγινε μέλος της Ένωσης Ανατολικογερμανών συγγγραφέων. Ανεξάρτητος μαρξιστής, ο Μύλλερ κατά τη διάρκεια του 1960 έπεσε στη δυσμένεια των κομμουνιστικών αρχών της Ανατολικής Γερμανίας, που τον κατηγόρησε για "ιστορικό πεσιμισμό" και τον διέγραψε από την Ένωση Ανατολικογερμανών συγγραφέων. Ωστόσο, τα έργα του άρχισαν να αποκτούν αναγνώριση στη Δυτική Γερμανία και σ' όλο τον κόσμο. Το 1970 άρχισε τη συνεργασία του ως δραματουργός με το Μπερλίνερ Ανσάμπλ και τη Φολκσμπύνε. Πολύ σύντομα ο Μύλλερ έγινε αποδεκτός και αναγορεύτηκε μέλος της Ακαδημίας Τεχνών της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Το 1990, μετά την πτώση του Τείχους, ο Μύλλερ εκλέχτηκε πρόεδρος της Ακαδημίας Τεχνών του Βερολίνου και το 1995 καλλιτεχνικός διευθυντής του Μπερλίνερ Ανσάμπλ. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του συνέχισε ασταμάτητα να σκηνοθετεί και να γράφει θεατρικά έργα και κυρίως ποίηση. Πέθανε το 1995. Ο Χάινερ Μύλλερ είχε τιμηθεί με πολλές διακρίσεις, ανάμεσά τους το βραβείο Χάινριχ Μάνν, το Βραβείο Λέσσινγκ, το Βραβείο Μπύχνερ, το Βραβείο Κλάιστ. Θεατρικός συγγραφέας, ποιητής και φιλόσοφος, συχνά επέλεγε τα θέματά του από την αρχαία ελληνική τραγωδία ή από έργα μεγάλων συγγραφέων, όπως ο Σαίξπηρ και ο Μπρέχτ. Ανάμεσα στα σημαντικότερα έργα του είναι "Η διόρθωση" (1957), "Τρακτέρ" (1955-61), "Φιλοκτήτης" (1965), "Ηρακλής 6" (1966), "Μάουζερ" (1970), "Μάκβεθ" (1971), "Τσιμέντο" (1972), "Μηχανή Άμλετ" (1977), "Κουαρτέτο" (1980), "Ρημαγμένη Όχθη - Μήδειας Υλικό - Τοπίο με Αργοναύτες" (1983), "Περιγραφή εικόνας" (1984).

Publications Date: 
2008
Book ISBN: 
960-325-754-0
Book pages: 
88
Book Dimensions: 
17χ12
Publication Place: 
Αθήνα
Cover: 
Μαλακό εξώφυλλο