Το περιεχόμενο κάθε διδακτικής ενότητας προσδιορίζει τους στόχους, την εποπτεία, τη μέθοδο και τη μορφή διδασκαλίας που πρέπει ο δάσκαλος να επιλέξει. Τίποτε δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο ή προκαθορισμένο με βάση κάποιο διδακτικό μοντέλο. Η γνώση, η ευαισθητοποίηση, η κοινωνική συνείδηση και οι απόψεις ενός ελεύθερου δασκάλου εξασφαλίζουν τη δημιουργική διδακτική προσέγγιση του γλωσσικού μαθήματος. Βασική επιδίωξη της διδασκαλίας είναι πλέον ο προσανατολισμός δασκάλου και μαθητών στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου, στην επικοινωνιακή προσέγγιση και τον αποτελεσματικό λόγο.
Το περιεχόμενο κάθε διδακτικής ενότητας προσδιορίζει τους στόχους, την εποπτεία, τη μέθοδο και τη μορφή διδασκαλίας που πρέπει ο δάσκαλος να επιλέξει. Τίποτε δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο ή προκαθορισμένο με βάση κάποιο διδακτικό μοντέλο. Η γνώση, η ευαισθητοποίηση, η κοινωνική συνείδηση και οι απόψεις ενός ελεύθερου δασκάλου εξασφαλίζουν τη δημιουργική διδακτική προσέγγιση του γλωσσικού μαθήματος. Βασική επιδίωξη της διδασκαλίας είναι πλέον ο προσανατολισμός δασκάλου και μαθητών στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου, στην επικοινωνιακή προσέγγιση και τον αποτελεσματικό λόγο. Με βάση αυτές τις σκέψεις, παρουσιάζονται αναλυτικά κι άλλοτε συνοπτικά τα βήματα της διδασκαλίας μερικών ενοτήτων γλώσσας, όπως πραγματοποιήθηκαν. Συνοδεύονται σε αρκετές περιπτώσεις από τα φύλλα εργασιών που ανατέθηκαν στους μαθητές και από τις απαντήσεις τους. Παρατίθενται επίσης κείμενα των οποίων η παραγωγή βασίστηκε στη "Γραμματική της φαντασίας" του Τζ. Ροντάρι.
Η Μαρία Δημάση είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης με γνωστικό αντικείμενο "Διδακτική γλώσσας και λογοτεχνίας στην Ελλάδα και στον παρευξείνιο χώρο". Έχει σπουδές στην παιδαγωγική και τη διδακτική. Ασχολείται με τη μεθοδολογία της διδασκαλίας της γλώσσας και της λογοτεχνίας, με την έρευνα των αντίστοιχων σχολικών εγχειριδίων της Ελλάδας και των Παρευξείνιων Χωρών, με τη γλωσσική πολιτική και τη γλωσσική παιδεία στην Ελλάδα, καθώς και με τη θεωρία της λογοτεχνίας και τις πολιτισμικές σπουδές.